De renovatie van basisschool De Linde in Pelt is een prachtig voorbeeld van hoe we bij Driesen erfgoed uit de 19de eeuw doen opleven met hedendaags comfort en gebruiksgemak. "Een fijn project," zegt werfleider Thomas, die nauw betrokken was bij de volledige uitvoering. "Niet gewoon alles afbreken en van nul herbeginnen, maar nauwkeurig te werk gaan en de bestaande bouwelementen respecteren."
Van ruwbouw tot interieur: Driesen als totaalaannemer
Voor basisschool De Linde namen onze opbouwers de volledige renovatie van het schoolgebouw op zich. We brachten het gebouw terug tot op de ruwbouw en bouwden het vervolgens van binnenuit weer op: pleisterwerken, ventilatie, radiatoren, sanitair, elektriciteit en zelfs het volledige interieur. "Het meubilair, zoals de vaste bankjes, is volledig op maat gemaakt op basis van de ontwerpen van de architect," vertelt Thomas. "Alles is door ons uitgevoerd of gecoördineerd."
Naast team bouw waren ook de teams interieur en HVAC nauw betrokken. "We hebben goed samengewerkt en konden altijd rekenen op elkaars expertise," zegt Thomas.
Flexibele leeromgeving met oog voor duurzaamheid
Het gerenoveerde gebouw is ontworpen om flexibel in te spelen op de groei van de school. "Er zijn nu vier kleuterklassen gelijkvloers en vier klassen op de eerste verdieping voor het tweede leerjaar," zegt Thomas. "Maar de school heeft de ruimte om op termijn naar vier klassen per leerjaar te gaan." Naast de klaslokalen zijn ook administratieve ruimtes, een eetzaal en zorglokalen voorzien.
Ook functionaliteit en duurzaamheid kregen de nodige aandacht. De school kan nu rekenen op een modern ventilatiesysteem, regenwaterrecuperatie voor de toiletten en energiezuinige verwarmingstoestellen die ook kunnen koelen als dat nodig is.
Erfgoed en moderne eisen in balans
Het schoolgebouw bevindt zich vlakbij het Ursulinenklooster, een erfgoedsite, waardoor er specifieke eisen waren voor de renovatie. "De ramen hebben we gerestaureerd met energetisch performanter glas, maar wel met behoud van het oorspronkelijke uitzicht," legt Thomas uit. "We hebben proeframen laten maken en deze laten goedkeuren door het Agentschap Onroerend Erfgoed van de Vlaamse Overheid."
Daarnaast bracht de bestaande structuur verrassingen met zich mee. "Tijdens de afbraak merkten we dat de vloer onstabiel was. Die hebben we moeten verstevigen met extra beton en metalen liggers," zegt Thomas. "Dat bracht weer uitdagingen met zich mee in de afwerking, maar het is ons gelukt."
Nog een opvallend onderdeel van het project was de plaatsing van een metalen trap. "Die hebben we in één geheel via het dak naar binnen gebracht. Daarna moesten we het dak meteen weer waterdicht maken. Dat soort technische uitdagingen maakt het werk boeiend."
Trots op vakmanschap en teamwork
Thomas blikt tevreden terug op het project. "Ik ben trots op de twee gevels waarvan we het voegwerk hebben gerenoveerd en steen per steen bekeken welke aan vervanging toe was. En ook op de algemene afwerking. Je voelt dat het gebouw opnieuw klasse uitstraalt."
"Het ontwerp van de architect speelt daar een grote rol in. De samenwerking verliep vlot, zowel met de school als de architect," vertelt Thomas. " Julie en Pieter-Jan van De Gouden Liniaal Architecten waren de verantwoordelijke projectarchitecten. Zij wisten goed wat ze wilden. Dat zorgt ervoor dat we ons goed kunnen voorbereiden en vlot kunnen werken." De strakke deadline - alles moest klaar zijn voor de verhuis tijdens het kerstverlof – hebben we gehaald. "De laatste weken waren intensief, maar we hebben het op tijd opgeleverd."
Volgens Thomas is dit een project dat Driesen typeert: "We zijn sterk in renovaties waar je niet gewoon alles afbreekt, maar met respect voor het bestaande toch iets volledig nieuw creëert. Het zijn geen standaardprojecten, en dat maakt het juist interessant."
Jouw project, onze zorg
Bij Driesen houden we van projecten met karakter, waar maatwerk en oog voor detail centraal staan. Heb jij plannen voor een renovatie of nieuwbouw? Neem vrijblijvend contact met ons op en ontdek hoe wij ook jouw project van A tot Z kunnen bouwen.