De leerlingen van basisschool De Katersberg in Geel leven intussen al anderhalf jaar samen met onze opbouwers. Eén van die opbouwers is projectleider Nick Gelenne. Hij vertelt je alles over dit nieuwbouw- en renovatieproject dat zowel op visueel als op technisch vlak vol uitdagingen zit.
6 fases voor De Katersberg
Al sinds juli 2020 zijn we met dit project aan de slag. We begonnen met de verbouwing van de bestaande eetzaal tot twee nieuwe kleuterklassen, zodat al een deel van de kleinste leerlingen het nieuwe schooljaar in hun gloednieuwe klasjes konden opstarten.
In februari 2021 staken onze opbouwers de spades in de grond voor de aanvang van fase 2. De rest van de kleuters en kinderen van de lagere school ruilen hun verouderde gebouwen en HOB-units stap voor stap in voor deels gerenoveerde en deels nieuwe klassen, refters, kinderopvang en sporthal. Ook de speelplaatsen zien er straks helemaal anders uit.
“Om de leerlingen en leerkrachten van De Katersberg zo weinig mogelijk te storen, hebben we de werken opgesplitst in zes fases. Ondanks dat de leerlingen nu en dan moeten verhuizen naar een ander leslokaal, is er tot nog toe geen enkele schooldag niet kunnen doorgaan”, vertelt projectleider Nick Gelenne.
“Op vlak van organisatie is dat natuurlijk een hele onderneming. Het materiaaltransport mag bijvoorbeeld maar tijdens bepaalde uren gebeuren. Bovendien moet op elk moment de veiligheid gegarandeerd kunnen worden.”
Ondergrondse sporthal
Het zwaartepunt van het project ligt op de huidige werken. “In fase 2 richten we een volledige nieuwbouw (blok E) op voor negen klaslokalen verspreid over twee bovengrondse verdiepingen. De kelderverdieping van 800 m2 herbergt een sporthal, twee kleedkamers en een grote stookruimte, en is toegankelijk via de lift.”
“Het uitdagende aan dit deel van het project was de basis in betonstructuur. Van hieruit werkten we helemaal naar boven met kolommen en balken. We konden niet alles in prefab plaatsen, dus dienden we op verschillende manieren te bekisten.”
“Voor deze blok werken we bovendien met voorgespannen welfsels van tot wel 50 cm in dikte en 7 meter in lengte. Gezien de grootte van de welfsels dienden we het transport te verdelen over zes vrachtwagens die in colonne naar de bouwsite reden. De plaatsing zelf diende te gebeuren met de mobiele kraan.”
KWO en zonnepanelen als duurzame energie-opwekkers
“Vanuit blok E vertrekken alle technieken naar de nieuwe gebouwen op de site. De school zal via KWO verwarmd worden. Via twee diepe boringen van elk zo’n 100 meter diep halen we de nodige warmte uit de ondergrond. Er komt dus geen gas meer aan te pas. En alle elektriciteit komt rechtstreeks van de zonnepanelen.”
“Wat de elektriciteitswerken betreft, dienden we de werken extra goed in te plannen. Omdat de binnenmuren bestaan uit zichtblokken in kalksteen, moesten we alle technieken meteen inmetselen in de muren. Nadien komen er namelijk geen pleister- of verfwerken meer aan te pas.”
Cradle-to-cradle, tot de gevelsteen toe
Een heel belangrijke vraag vanuit de architect was dat er zoveel mogelijk materialen uit de afgebroken gebouwen hergebruikt zouden worden. “De natuursteen, dakpannen en andere bouwmaterialen van een deel van de oude sporthal, chirolokalen, toiletgebouwen… moeten we hebben maximaal proberen te recupereren. De architect in kwestie wilt namelijk zoveel mogelijk volgens het cradle-to-cradleprincipe werken.”
“Een groot deel van de oude materialen zullen we trouwens verwerken in het gevelwerk van de voorgevel van blok E. We gaan iets doen wat we nog nooit hebben gedaan. We gaan – als verwijzing naar de Katersberg waarop de school gelegen is – de gevelsteen al glooiend aanbrengen. Elk stukje gevelsteen of arduin dat we gebruiken, zullen we op maat moeten zagen, reinigen en in dunbedmortel plaatsen.”
“Dit is meteen ook de allerlaatste fase van dit bouwproject. Net omdat we ieder stukje materiaal zullen nodig hebben uit de voorgaande fases en we heel gedetailleerd en in nauw overleg met de architect te werk moeten gaan.”
Schuin dak als klas in openlucht
Eens alle nieuwbouw- en verbouwingswerken achter de rug zijn, nemen we ook de volledige buitenaanleg voor onze rekening. “Voor de kleuters voorzien we een geweldig nieuw klimpark, de lagere school krijgt er een avontuurlijke speelzone en nieuwe voetbal- en volleybalpleinen bij. De hele buitenruimte zal omgeven zijn door nieuw groen.”
“Maar wat vooral in het oog zal springen, is de grote tribune die we tegen het schuin dak van de nieuwe refter zullen aanbouwen. Het is de bedoeling dat de school deze tribune onder meer zal gebruiken om buitenles te geven op mooie, zonnige dagen.”
Opbouwen van afbraak tot groeninrichting
Waar haalde projectleider Nick zelf het meest voldoening uit binnen project De Katersberg? “Dit is al het derde project dat we samen met architect Bert Schellekens van ESIA en de tuinarchitecten van Team van Meer in handen nemen. Dat maakt dat de wisselwerking intussen al heel vlot gaat. We weten van elkaar waar we veel aandacht aan schenken en dat leidt telkens tot een leuke samenwerking.”
“Daarnaast is het voor ons als team ook interessant om nu en dan eens uit onze comfortzone te treden. De kalkzandsteen als binnenafwerking, de glooiende gevelafwerking, het cradle-to-cradlegegeven… Door de projecten steeds anders te gaan benaderen, bouwen we onze ervaring als bouwpartner steeds verder uit.”
Scholen doen opleven samen met Driesen?
Bij Driesen zetten we onze ervaring binnen tal van scholenprojecten graag in om jouw toekomstig project tot leven te brengen. Wil je graag ontdekken wat we voor jou kunnen betekenen? Contacteer ons hier of bel ons op het nummer 011 64 10 72.